Aktualitātes
Garkalnes robežai nepiekrīt

Ādažu novada pašvaldība izskatīja Latvijas Pašvaldību savienības vēstuli, kurā lūgts sniegt komentārus par Ministru kabinetā izskatāmo Informatīvo ziņojumu, kas saistīts ar Garkalnes pagasta sadalīšanas plānu.

Sniedzot komentārus, Ādažu novada pašvaldība norāda, ka šī gada 30.augustā notika Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) organizētā tikšanās ar Ropažu novada pašvaldības, Ādažu novada pašvaldības un Rīgas plānošanas reģiona (RPR) speciālistiem par Garkalnes pagasta sadalīšanas plānu, puses konceptuāli vienojās par precizētu piedāvājumu.

Šajā piedāvājumā papildus Ropažu novada piedāvātajai teritoriju pārdalei pievienotas mežu teritorijas, nodrošinot Ādažu pilsētas un Ādažu novada ciemu, kā arī Ādažu militārās infrastruktūras stratēģisko savienojumu un mobilitāti ar blakus teritorijām. Paredzot Baltezera ciema ar tam piegulošām teritorijām, robežlīnijā pa dzelzceļu, iekļaujot V46 (Venču ceļu), V49, Piparu ceļu un V50. Veicot šādas izmaiņas stratēģiskās mobilitātes infrastruktūras kontekstā, prioritāri tiek ņemta vērā Ādažu pilsētas un Ādažu novada ciemu (galvenokārt Garkalnes, Āņu, Iļķenes), kā arī Ādažu militārās infrastruktūras stratēģiskā savienojamība ar A2 autoceļu, radot priekšnoteikumus, lai ceļu infrastruktūra būtu nedalīta, iekļautos vienā novadā un to būtu vieglāk apsaimniekot.

garkalne_B
Ādažu novada pašvaldības atbalstītais iepriekš skatītais robežu maiņas piedāvājums, par ko ir pieņemts domes lēmums.

Ādažu novada pašvaldība 04.09.2024. saņēma Ropažu novada pašvaldības vēstuli ar ierosinājumu - ņemot vērā tikšanās reizē pārrunāto, Ropažu novada un Ādažu novada robeža nosakāma pa grafiskajā pielikumā norādīto robežu. Šāds piedāvājums Ministru kabinetā izskatāmajā ziņojumā nav pievienots un nav izvērtēts. Turklāt tajā nav informācijas, ka Rīgas plānošanas reģiona speciālisti būtu izvērtējuši ziņojuma projektu, ko aicina virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā un kas neatbilst Ropažu novada pašvaldības iedzīvotāju aptaujas rezultātiem.

Ziņojuma projekts paredz Ropažu novada un Ādažu novada robežu maiņu astoņās vietās, piemēram, Langas ielu Trīsciemā, Alderu ielas daļu, Valsts vietējo autoceļu  V50 posmā Baltezers - Āņi – Lapmeži nodot Ādažu novadam. Izmaiņu teritorijā nav pašvaldības pakalpojumu nodrošināšanas vietas, pakalpojumu pieejamība paliktu nemainīga.

Garkalne_c
Garkalnes pagasta sadalīšanas variants, ar ko Ādažu novada pašvaldības domei un iedzīvotājiem nav bijusi iespēja iepazīties.

Ne Ādažu, ne Ropažu pašvaldības nav pieņēmušas lēmumu par ziņojuma piedāvājumā norādīto Garkalnes pagasta sadalīšanas variantu. Ādažu novada pašvaldības domei un iedzīvotājiem nav bijusi iespēja iepazīties un izteikt viedokli par saņemto piedāvājumu, turklāt ziņojumā norādītā Garkalnes pagasta sadalīšana paredz teritorijas, kurā deklarēti 56 iedzīvotāji, pievienošanu Ādažu novadam. Ziņojumā minētais būtiskais ierobežojums par pašvaldību vēlēšanām 2025. gadā un nepieciešamību pēc savlaicīgi veiktiem sagatavošanās darbiem šim procesam ietekmēs arī šos 56 iedzīvotājus – jāņem vērā, ka viņiem tiks liegta iespēja kandidēt pašvaldību vēlēšanās 2025. gadā.

Tā kā Garkalnes ciems nav ietverts nevienā no piedāvājumiem, tad nav saprotams iemesls, kāpēc ziņojuma kopsavilkumā ir iekļauts secinājums par to, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek nodrošināti no Garkalnes pagasta centra uz Rīgas pilsētas centru, līdz ar to nokļūšana Ropažu novada administratīvajā centrā Ulbrokā iespējama tikai ar pārsēšanos Rīgā, tai skaitā no Sužu, Bukultu, Priedkalnes ciemiem. Savukārt nokļūšana uz Ādažu novada administratīvo centru no Garkalnes ciema iespējama ar pārsēšanos Juglā.

Ādažu novada pašvaldības ieskatā nav korekta VARAM rīcība, virzot šādu projektu (atbalstot piedāvājumu, par ko nav lēmušas iesaistītās pašvaldības) saskaņošanai steidzamības kārtībā. Ministru kabineta kārtības rullis nosaka, ka steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.

Tāpat arī ziņojumā norādīto ieņēmumu un izdevumu aprēķinā nav vērtēta ietekme uz Ādažu novada pašvaldības budžetu, aprēķins veidots uz Ropažu novada pašvaldības datiem.

Ādažu novada pašvaldība atbalsta iepriekš skatīto piedāvājumu, par ko ir pieņemts domes lēmums, un nepiekrīt, ka Garkalnes pagasta un Ādažu pagasta robežas tiek grozītas saskaņā ar ziņojuma piedāvājumu, kas tiek virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā.