Ādažu sākumskola pieņemta ekspluatācijā

18. jūlijā Būvniecības valsts kontroles birojs pieņēma ekspluatācijā Ādažu sākumskolu. Sakām lielu paldies visiem būvniecības procesā iesaistītajiem dalībniekiem un īpašs paldies projekta vadītājiem Normundam Masaļskim un Ingai Pērkonei!

Kā ziņojām iepriekš, jūnijā tika pabeigti sākumskolas 1. un 2.kārtas būvdarbi. Lai mācību process mazākajiem skolēniem sāktos pilnvērtīgi, skolas 2. kārta – sporta zāle, izbūvēta ātrāk nekā plānots.

Krāsas navigācijai
Lai bērniem skolā būtu vieglāk orientēties, visas 32 mācību klases katrā stāvā sadalītas 4 blokos, kur katram piešķirta sava krāsa. Katrā stāvā ir 4 oranžas, 4 zaļas, 4 sarkanas un 4 zilas klases. Atbilstošā krāsā ir linoleja fragmenti, ko var redzēt no gaiteņa tālākā gala, pie klases ieejas durvīm un pašā klasē.

Iekšpagalmi
Gaiteņi mācību korpusā izkārtoti ap stikloto iekšpagalmu, lai gaiteņos nodrošinātu dabisko gaismu, taču visbūtiskākais, ka bērni starpbrīžos varēs izskrieties svaigā gaisā drošā, noslēgtā vidē. Skolā ir 2 iekšpagalmi ar mīksto segumu, kas no ārpuses nav redzami, vienā no tiem ierīkota aktīvā zona ar 2 izmēru pumpām, pa kurām varēs skriet un lēkāt, bet otrā – līdzena virsma ar dažādām spēlēm (šahs, Riču – Račs u.c.)
Ēdināšanas sistēma – aizgūta no Skandināvijas
“Izstrādājām ēdināšanas shēmu, kas plaši izplatīta Skandināvijā un pat Igaunijā, bet Latvijā vēl tikai sāk veidoties. Tā ir skolēnu pašapkalpošanās, kad bērni, sākot no 1. klases, paši izvēlas ēdienu, kas, pirmkārt, nodrošina to, ka bērns tiešām ir paēdis, otrkārt, tā ir pedagoģijas sastāvdaļa, treškārt, tāda ēdināšanas sistēma mazina atkritumu daudzumu un, ceturtkārt, tas ļauj dubultā samazināt ēdamzāles platību. Lai pārliecinātos, ka pirmklasnieki tiešām spēj paši sevi apkalpot un ka pie šāda ēdināšanas principa tiešām var paspēt nodrošināt ēdināšanas pakalpojumu vajadzīgajam bērnu skaitam, apmeklējām Rocca Al Mare skolu Igaunijā, kur visu aprakstīto ieraudzījām dzīvē un atmetām pēdējās šaubas,” jauno ēdināšanas moduli raksturo jaunās skolas ēkas projektēšanas un būvniecības vadītājs Normunds Masaļskis. Lai nodrošinātu bērnu ēdināšanu 2 lielajos starpbrīžos un izvairītos no bērnu drūzmēšanās, izveidotas 2 atsevišķas ēdamzāles – pirmajā un otrajā stāvā. Virtuve atrodas 1.stāvā, bet otrajā ir neliels virtuves bloks, uz kuru ēdieni tiks pārvietoti ar pacēlāju. Šāds risinājums nodrošina iespēju starpbrīdi katru ēdamzāli apmeklēt 200-250 skolēniem.
Ventilācija
Skolā ir gan centralizētā ventilācijas sistēma, kas darbojas sporta zālē, aulā, ēdamzālē, virtuvē, foajē, gan decentralizētā, kas darbojas katrā klasē. Izolēta ventilācijas sistēma ar rekuperāciju, kas strādā pēc gaisa temperatūras un CO2 sensoriem, ir ikvienā klasē. Tā nodrošina gaisa apmaiņu un piesildi līdz iestatītajiem parametriem. BMS (Building Management System jeb Ēku vadības sistēma) sistēma ļauj pārraudzīt aktuālo CO2 un temperatūras sensoru rādītājus katrā no klasēm, kā arī uzstādīt vēlamos rādītājus, pēc kuriem sistēma strādās. “Ar šo ventilācijas sistēmu esam droši, ka gaisa kvalitāte skolā būs perfekta,” pārliecināts Normunds.
Aula
Tā kā skolā ir liela sporta zāle ar koka grīdu un labu akustiku, kā arī skolas tuvumā ir Kultūras centrs ar lielu skatuvi un skatītāju zāli, skolas aula tika plānota pēc aulai minimāli nepieciešamās platības. Neskatoties uz to, aulai ir arī balkons un paredzēts interesants risinājums skatuvei – tā ir transformējama, to var izstiept kā mēli vai vienkārši paplašināt stacionāro skatuvi.
Sporta zāle un āra basketbola laukums
Visi sporta zāles izmēri un aprīkojums atbilst basketbola un volejbola federāciju minimālajām prasībām, lai zālē varētu notikt nacionālā līmeņa sacensības gan basketbolā, gan volejbolā. Tas arī nozīmē to, ka zālē būs ērti trenēties sportistiem un komandām, kuru mērķis ir liela mēroga sacensības. Stundu laikā zāli izmantos skolēni, bet ārpus sākumskolas stundām – novada iedzīvotāji. Tieši tāpēc pārdomāti, neatkarīgi no skolas veidota sporta zāles atsevišķā ieeja, kā arī paredzētas autostāvvietas sporta zāles apmeklētājiem.
Tumšā klases siena
Visas sienas ir gaišas, bet klases priekšējā siena ir gandrīz melna. Kādreiz skolas tāfeles bija melnas vai tumši zaļas, tāpēc siena kontrastam bija gaiša. Mūsdienās tāfeles ir baltas un tāpēc kontrastam ir izvēlēta tumša krāsa. Tumšā sienas krāsa palīdz arī koncentrēt bērna uzmanību uz klases priekšpusi, izceļ skolotāju.
Siena – paziņojumu dēlis
Klases aizmugurējā daļā visas sienas garumā izvietota speciāla materiāla plāksne, kas kalpo kā sienas paziņojumu dēlis, ļaujot pavisam viegli piestiprināt dažādus zīmējumus, ziņojumus u.c..
Gaiteņi
Garajos un plašajos gaiteņos uz radiatoriem ir nosegi, uz kuriem skolēni varēs sēdēt. Radiatoru nosegs veidots no tāda paša materiāla, kāds izmantots klašu palodzēm.
Velonovietnes
Pie skolas centrālās ieejas, zem lielās nojumes ierīkoti velostatīvi, paredzot izvietot ne mazāk kā 40 velosipēdus.
Gaisma
Visās telpās ir LED gaisma. Gaiteņos un vairākās telpās ir sensori, kas ieslēdz apgaismojumu tikai vietās, kur ir kustība. Gaismekļi arī dimmējas, tie ieslēdzas ar tādu jaudu, kāda nepieciešama, ņemot vērā apkārtējo izgaismojumu no logiem.
Žalūzijas ir tikai fasādes Dienvidu pusē. Tām ir gan dekoratīva, gan funkcionāla nozīme – pasargāt klases no saules stariem. Žalūzijas lameles ir divkrāsainas – katrā pusē savā krāsā. Tāpēc, ejot gar skolu un skatoties uz to no dažādiem skatu punktiem, rodas atšķirīgs iespaids par žalūziju krāsām!

Ādažu sākumskolas 1. un 2.kārtas būvdarbi notika Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansētā projekta “Vispārējās izglītības iestādes mācību vides uzlabošana Ādažu novadā” ietvaros, un tos veica SIA “Monum” atbilstoši SIA “Nams” izstrādātajam būvprojektam. Būvdarbu uzraudzību veica SIA “Būvuzraugi LV”.

Visi Ādažu vidusskolas 1.-4.klašu skolēni uz jaunās sākumskolas gaišajām, plašajām telpām aicināti 2.septembrī! Jaunā mācību gada sākuma pasākums, kā līdz šim, sāksies laukumā pie Ādažu vidusskolas (Gaujas ielā 30) ieejas plkst.10.00, taču pēc tā visi 1. – 4. klašu skolēni ar vecākiem un pedagogiem kopīgi dosies uz Ādažu sākumskolu.

Foto: Inga Pērkone, Laima Jātniece, Normunds Masaļskis, Monika Griezne